Vad är inbound marketing?

Inbound marketing är en marknadsföringstrategi som används för att generera kvalitativa leads och kunder genom att marknadsföra värdefullt innehåll och upplevelser som är skräddarsydda till mottagarna.

Fokus ligger på att skapa digital marknadsföring som är till nytta för att hjälpa människor.

Filosofin i inbound marketing är modern och kundcentrerad, som hjälper dig med ditt företags tillväxt genom att attrahera kunder till ditt företags produkter eller tjänster.

Det finns också många andra långsiktiga fördelar med inbound marketing, som att det kan hjälpa till att öka trafiken till din webbplats, öka ditt varumärkesmedvetande och bygga långsiktiga relationer med dina kunder.

Eftersom en del i metodiken är att generera leads och bygga upp målgrupper för betalda kanaler är inbound marknadsföring ett kostnadseffektivt sätt att marknadsföra ditt företag.

Dominera marknaden med inbound

Se skillnaden mot outbound-marknadsföring som tenderar att avbryta mottagares skrollande med oönskade säljpitchar och annonser.

Inbound bygger en relation till de som är ute efter värdefull information, som löser de potentiella kundernas problem genom att svara på dess frågor och tillgodose deras behov.

Liknande strategier har funnits med i huvudet på de bästa säljarna genom tiderna, men kundfokus med service som försäljning har stagnerat sen merparten av försäljningen blivit digital.

Låt oss i denna artikel berätta hur du sätter kunden i centrum i en digital köpresa.

Sätt kunden i centrum

Istället för att endast marknadsföra sig mot människor som står närmast ett köp och där konkurrensen är som hårdast – marknadsför du dig genom att bygga ditt varumärke mot liknande personer i ett tidigare skede.

Så att när dessa är redo att köpa, finns du redan på deras radar och i bästa fall är du redan top-of-mind när den potentiella kunden ska göra sitt köp.

Inbound brukar delas upp i 3 steg:

  1. Attrahera: Attrahera rätt personer med värdefullt innehåll och konversationer som etablerar dig som en betrodd rådgivare som de vill samarbeta med.
  2. Engagera: Presentera insikter och lösningar som överensstämmer med deras problem och mål så att de är mer benägna att köpa från dig.
  3. Kundnöjdhet & kundservice: Ge hjälp och stöd för att ge dina kunder möjlighet att lyckas med sina köp.

Attrahera besökare med inbound

Locka rätt kunder till din webbplats med en satt innehållsstrategi. När du har samma grundtanke som algoritmerna; rätt innehåll till rätt personer så stärker du dina sökpositioner. Genom att mäta resultaten från trafik, leads och kunder och uppdatera ditt innehåll efter data så får du en strategi som alltid fungerar.

  • Bygg upp din auktoritet i sökningar och placera dig på de ämnen som är viktigast för dina kunder.
  • Publicera ditt blogginlägg eller videoinnehåll i sociala nätverk, och använd annonsverktyg i sociala medier.
  • Skapa annonser för att öka kännedomen om ditt varumärke hos din målgrupp.

För att optimera det datadrivna arbetssättet behöver du också rapportera och analysera dessa insatser för att hålla dig informerad om vad som fungerar och var du behöver förbättra dig.

Engagera med inbound

Använd inbound-strategier för att engagera din publik, se till att du kommunicerar med kunder och leads på ett sätt som gör att de vill skapa långsiktiga relationer med dig. När du använder strategier, för att engagera se då också till att injicera information om det värde din verksamhet kommer att erbjuda dem.

Specifika engageringsstrategier innefattar planer på hur du hanterar ditt kommunikations-och-försäljningsmaterial, dvs. hur du kommunicerar till potentiella köpare. Se till så att ni hanterar alla kontakter från intresserade personer som prospekt och sälj lösningar snarare än produkter. Genom att göra detta så lägger du kommunikationen på kundens frekvens, och den blir därmed tacksam för mottagaren – det vill säga att du tillhandahåller värde för rätt kund.

Kundservice i inbound

Strategier för att tillfredsställa kunder i köpresan För att tillfredsställa kunder under hela köpresan bör man också ge support till kunder efter att de har gjort ett köp. Genom att införa automatiserade chattbotar och kundundersökningar kan du effektivisera ditt support-team och be om feedback från dina kunder. Botar och undersökningar bör vara uppsatta i en funnel även efter kundens köp för att säkerställa att de är nöjda.

Chattbotar och mailutskick kan hjälpa existerande kunder att komma igång med att använda tjänsten eller produkten. Beroende på vad kunderna har köpt av dig bör man också automatisera en kontakt för feedback och analysera och ta action på om det finns förbättringsmöjligheter. Tänk på att alla produkter är unika rörande hur snabbt man bildat sig en uppfattning om köpets värde. Ha det i beaktning och schemalägg uppföljning någon gång mellan 1-6 månader.

Många kunder som har haft en köpupplevelse (både bra och dåliga) kommer vilja dela med sig av den till ditt bolag, i många fall kommer de skriva på sociala medier, därför är dessa kanaler jätteviktiga för att tillfredsställa dina kunder. Svara på dessa interaktioner med information som hjälper, stödjer och uppmuntrar följare – detta visar att du lyssnar på dina kunder och bryr dig om dem.

Kom ihåg att en nöjd kund blir dina ambassadörer och förhoppningsvis även dina marknadsförare när de rekommenderar dig till sina närstående och sitt nätverk. Hantera alla interaktioner med dina kunder, stora som små, med kärlek & omsorg.

En röd panda, också Semurais maskot.

Vill du ta din marknadsföring till en dynasti med rikedomar och framgång?

Lämna dina uppgifter så kollar vi närmare på hur du kan öka dina intäkter med datadriven marknadsföring.

E-postadress som är knuten till ditt företag.
Namn
Analys av
Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

Vad är de fördelar som inbound marketing har?

Några av de största fördelarna med inbound-marknadsföring är:

• Förbättrad varumärkeskännedom – Inbound marketing hjälper företag att bygga upp sitt varumärke och öka dess kännedom hos sina potentiella kunder.

• Ökade försäljningar – Genom att använda strategiska marknadsföringsmetoder kan företag öka sin försäljning och få fler potentiella kunder.

• Kostnadseffektiv marknadsföring – Inbound marketing är en kostnadseffektiv metod som är mer effektiv än traditionella outbound-metoder.

• Förbättrad kundlojalitet – Inbound-marknadsföring skapar engagemang och lojalitet hos kunder och ökar företagets chanser att få dem att bli återkommande kunder.

Hur kan man använda inbound marketing för att öka lönsamheten?

Företagare som använder sig av inbound-marknadsföring kan dra nytta av många fördelar som hjälper dem att öka sin lönsamhet. För det första är en av de största fördelarna det sätt på vilket inbound-marknadsföring gör det möjligt för företagen att fånga potentiella kunder som redan är intresserade av deras produkter och tjänster. Med hjälp av inbound-marknadsföring kan företagare skapa intressanta innehåll som kunderna vill konsumera, för att fånga dem och skapa en starkare relation med dem. Det är ett effektivt sätt att bygga ett starkt varumärke, samt att driva konverteringar.

Företagare som använder inbound-marknadsföring kan även dra nytta av många effektiva digitala strategier som skapar nya och förbättrade möjligheter för att öka lönsamheten. Dessa strategier inkluderar saker som att ta tillvara sociala medier, använda SEO för att förbättra sökbarheten, använda annonser för att fånga intresserade kunder, och använda retargeting för att hålla reda på dem som redan har visat intresse. Alla dessa strategier är avsedda att hjälpa företagare att öka sina exponeringar och sina intäkter samtidigt som de förbättrar sin kundlojalitet.

Vilka verktyg är användbara för inbound marketing?

Inbound marketing är en effektiv teknik att marknadsföra sig på nätet och attraktivt nå sina idealiska kunder. Det är ett serviceinriktat och långsiktigt sätt att marknadsföra sig på som är fokuserat på att bygga ett varumärke och en relation med kunderna. Det är viktigt för företagsägare att veta vilka verktyg som finns tillgängliga för att dra nytta av inbound-marknadsföring. De viktigaste verktygen för inbound marketing inkluderar:

  1. SEO – SEO (sökmotoroptimering) är viktigt för att säkerställa att din webbplats är lätt att hitta via sökmotorer som Google.
  2. Content Marketing – Det är viktigt att ha kvalitativt innehåll som lockar kunder och som får dem att stanna och läsa.
  3. Sociala medier – I dagens värld är sociala medier ett effektivt sätt att bygga och förstärka ditt varumärke.
  4. E-postmarknadsföring – Användning av e-postmarknadsföring är ett bra sätt att komma i kontakt med kunder och attrahera nya.
  5. Lead Nurturing – Lead Nurturing är ett sätt att hjälpa potentiella kunder att flytta sig längs kundresan.

Hur företagsägare drar nytta av inbound-marknadsföring för att öka sin lönsamheten

Inbound Marketing är den djupgående konsten att nå människor i varje skede, i deras resa till dig. Det handlar om att bygga upp massor av relationer med massor av potentiella kunder… och sedan komma på ett fantastiskt sätt att differentiera sig och sticka ut bland konkurrenterna.

Sätt dig i kundens sits. Mantrat är “Kundens lyckade affärer är dina lyckade affärer.”

Om du börjar tänka på priskonkurrens på internet som svar på detta… Tänk om! Du konkurrerar inte bara med pris, du konkurrerar förtroende men eftersom denna strategi också handlar om att känna sin kundgrupp och dess köpresa kommer du också kunna erbjuda rätt kund, rätt erbjudande, vid rätt tidpunkt, utan att tappa marginaler.

Inbound är som tidigare nämnt en kundorienterad strategi som fokuserar på att locka, konvertera och tillfredsställa kunderna i alla digitala kanaler, hela vägen till köp och vidare-rekommendation.

Vad är flywheel-modellen i inbound?

Flywheel illustrerar inbound strategin och visar dynamiken mellan din organisation och vart kunden befinner sig, så du kan leverera exceptionella kundupplevelser i varje steg. Genom att skapa tillit hos kunderna kommer du kunna dominera din marknad. Flywheel ger en fingervisning om:

  • Hur du kommunicerar med nya kunder
  • Hur du skapar högre retentionsnivåer inom en befintlig kundbas
  • Hur du får upprepade köp och att blir refererad av dina kunder

Inbound-flywheel fungerar som en stark grund för hur du snabbt kan förstå hur du ska uppnå resultat samtidigt som du behåller fokus på kundupplevelseresan i varje steg av processen

Digital marknadsföring som håller kunderna varma

Goda gärningar, leder till goda resultat. Om ni ger något av värde till er målgrupp så får ni en mer värdefull kundbas. Vi tror att ni är experter inom ert område, så bjud på någonting:

  • Information som er målgrupp letar efter (Vilket är toppen för SEO)
  • Gratis testperioder
  • Rabatterade erbjudanden
  • Tips och guider som passer för er målgrupp (Också bra för SEO)
  • En helg på Yasuragi

När ni erbjuder något av värde så lockar det nya kunder till ditt företag. Kanske blir era besökare de trognaste kunder på lång sikt. Kanske blir de bara glada över att ha hittat ett bra information och berättar om det för sina vänner. Hur som helst vinner ni!

Få nya kunder och behåll dem långsiktigt

Om vi sedan väljer arbeta ihop, tar vi er marknadsföring från djupet med våra gemensamma styrkor. På så sätt hjälper det oss att definiera målgrupperna och ta reda på exakt vad de behöver och vill ha av ut av just din produkt eller tjänst.

Om ni redan har en god förståelse för målgrupperna för dina produkter/tjänster kommer er kundanskaffning att bli mycket effektivare. I stället för att sälja på måfå med ett generellt säljbudskap kan vi skräddarsy budskapet och bättre nå passande potentiella kunder. Vi på Semurai gör en kundsegmentering och ägnar tid åt att gemensamt lära känna era kunder. Mer om Inbound Marketing (på engelska) hos Hubspot.

Fortsätt att erbjuda värde med Account Based Marketing

Account Based Marketing (ABM) är inte i motsatsförhållande till inbound marketing. ABM-strategi, bygger på en att ni redan har en solid inbound-strategi.

Inom ABM måste du fortfarande attrahera, engagera och tillfredsställa intressenterna i de konton som ni riktar er till. När vi gjort jobbet att bli mer kundcentriska, vilka aktiviteter generar bäst resultat?

Vi drivs av data för att segmentera potentiella kunder i ditt hjul samt arbetar med er befintliga kunder. När vi arbetar med Account Based Marketing når vi rätt kund, med rätt budskap vilket ger den högsta avkastningen på investeringar av alla B2B-marknadsföringstaktiker. Färre bortkastade resurser, eftersom budgeten är snävt fokuserad på exakta målgrupper med kunddata som med största sannolikhet kommer att konvertera eller köpa.

En röd panda, också Semurais maskot.

Vill du ta din marknadsföring till en dynasti med rikedomar och framgång?

Lämna dina uppgifter så kollar vi närmare på hur du kan öka dina intäkter med datadriven marknadsföring.

E-postadress som är knuten till ditt företag.
Namn
Analys av
Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.