Få affärerna att växa med SEO och CRO
Inom SEO-världen konkurrerar företagare efter att få höga platsrankningar i sökresultaten. Varför? Ju högre du rankar på Google, desto bättre försäljning kan du få, eftersom fler människor hittar dig.
Vad Google väljer att visa högst upp i de organiska sökresultaten beror på flera olika faktorer. En av den viktigaste faktorn för att uppnå en hög rankning är innehållet, som också spelar en nyckelroll i hur du bygger ditt varumärke. En annan av de senaste stora förändringarna Google har gått ut med är att de vill se att människor interagerar med din webbplats. Arbetar du med tydliga mål och delmål på din webbplats så är det ett CRO arbete som också kan förstärka SEO.
Innehåll
Vad är CRO?
CRO står för ”Conversion rate optimization”. Om dina webbplats får många klick och besökare, men dina webbplatsbesökare inte köper eller konverterar till dina mål. Vad är då problemet? I det här scenariot har du arbetat bra med din SEO, men du har förmodligen försummat din CRO.
På svenska brukar man översätta CRO till ”konverteringsoptimering”. När man pratar om arbetstitlar kan CRO på engelska även betyda Chief Revenue Officer vilket är något helt annat än vad vi skriver om i denna artikel.
SEO VS CRO
Vi skriver om både SEO och CRO i denna artikel eftersom metoderna används tillsammans för att uppnå högsta möjliga affärsmål. Det du gör med SEO är att besvara sökningar på webben och flytta fram dina besökare i din funnel. Kopplar du samman arbete med CRO tillsammans med SEO, så har du sedermera garanterat fler affärer. Låt oss ytterligare förtydliga skillnaderna i dessa termer med ett liknande nämnt exempel; tänk dig att din webbsidor bara får några enstaka klick och de inte visas bland de översta sökresultaten. Var tror du problemet ligger? I det här fallet har du hamnat efter med din SEO.
Är du redo att gå djupare in i detaljerna?
Förbättra användarupplevelsen
När dina potentiella kunder söker efter något på Google borde ditt företag synas med dina rekommendationer och erbjuda en lysande användarupplevelse. Om du fokuserar på din målgrupps sökintention och skapar innehåll som matchar deras frågor med dina bästa svar, kan du förbättra din SEO ranking och ta din webbplats till första sidan på Google. Men hur kan du sedan ytterligare förbättra användarupplevelsen så att även får in fler konverteringar? Här är några idéer:
- Använd uppmaningar till handlingar (CTA)
- Optimera din sälj funnel
- Utbilda potentiella kunder
- Implementera dynamisk & responsiv design
- Skapa innehåll som är lätt att ta till sig
- Förbättra din webbplats hastighet
- Förbättra skrollupplevelsen
- Identifiera frustrationsklick & optimera UI/UX
- Samla in feedback och recensioner
Att erbjuda en sömlös användarupplevelse kan vara svårt för ett inhouse team, och du kanske behöver vända dig till specialister som oss på Semurai. Du behöver bygga en stark kundrelation och tillfredsställa dina besökare med en bra upplevelse för att få dem att återvända till din webbplats. Så hur skapar du en bättre användarupplevelse? Du behöver lära dig hur användare beter sig på din webbplats och hur de interagerar med ditt innehåll och dina produkter.
Om vi inte kan identifiera problemen på en gång med vårt kundperspektiv, kan sätta upp korrekt spårning för att göra en beteendeanalys på din sajt. Semurai kan hjälpa dig att förstå exakt hur dina användare interagerar med din webbplats och vilka problem de stöter på. Med denna information kan vi göra ändringar och förbättringar för att optimera användarupplevelsen.
Skapa kvalitetsinnehåll
För att fånga dina potentiella kunders intresse och för att få din webbplats att ranka högre på sökmotorer, måste du skapa kvalitetsinnehåll som är relevant, engagerande och informativt. Innehåll av hög kvalitet kan hjälpa dig att bygga förtroende och etablera dig som en auktoritet inom din bransch. Här är några sätt att skapa kvalitetsinnehåll för din webbplats:
- Utforska din målgrupp och deras behov
- Skriv om ämnen som är relevanta för din bransch
- Skapa informativt innehåll som ger värde till läsaren
- Gör sökordsanalyser för att identifiera nyckelord och fraser som är populära inom din nisch
- Skapa visuellt engagerande innehåll, som bilder, videor och infografik
- Uppdatera ditt innehåll regelbundet för att hålla det färskt och relevant
Använd A/B-testning för att optimera konverteringsgraden
A/B-testning är en effektiv metod för att jämföra två versioner av något element på din webbplats för att avgöra vilket som fungerar bäst. Genom att göra små förändringar och mäta resultaten kan du förbättra din konverteringsgrad och få bättre resultat på dina SEO och CRO-insatser. Här är några tips för att genomföra A/B-testning:
- Börja med att identifiera vilka element på din webbplats som du vill testa, till exempel en rubrik, bild eller CTA
- Skapa två versioner av elementet och implementera dem på din webbplats
- Använd ett verktyg som Semrush för att mäta hur användare interagerar med de olika versionerna
- Analysera resultaten och gör ändringar baserat på vilken version som gett bäst resultat
Genom att också kombinera SEM med SEO och CRO-strategier kan Semurai skapa en effektiv marknadsföringsplan som hjälper dig att komma upp på Googles första sida i sökresultaten. Semurai förbättrar användarupplevelsen samtidigt som vi levererar högsta möjliga värde från konverteringarna på din webbplats. Genom att investera i Semurai, prioriterar resurserna där de får bästa möjliga effekt i både SEO och CRO. Vi tjänar dig så du kan tjäna mer pengar.